In memoriam Betty Burggraaff-Moscoviter

BETTYBetty had een zeer actief lidmaatschap van het CDA in Amsterdam achter de rug toen zij in 1985 naar Weesp verhuisde en toetrad tot de Weesper CDA-afdeling. Zij werd onmiddellijk lid van het bestuur van de afdeling en bleef dat tot de gemeenteraadsverkiezingen van 1990. Bij die verkiezingen werd zij als tweede en als eerste vrouw op de lijst gekozen in de gemeenteraad. Zij werd drie keer herkozen en bleef 14 jaar raadslid voor het CDA in Weesp. Daarna nam zij het voorzitterschap op van de CDA-afdeling Weesp en bleef dat tot 2014. Betty kreeg de speld van verdienste van het CDA voor een actief en betrokken lidmaatschap van meer dan 35 jaar.

Betty heeft een veelheid van onderwerpen in haar politieke portefeuille gehad, van ruimtelijke ordening tot jeugdwerk. Maar meer nog was Betty het luisterend oor van het CDA in de Weesper samenleving. Betty sprak iedereen in Weesp en iedereen sprak haar aan, op de markt en op straat, in de kerk en bij bijeenkomsten. Zo was zij het zichtbaar boegbeeld van het CDA in de Weesper samenleving. Betty was onconventioneel, direct en strijdbaar. Zij inspireerde de mensen om haar heen en zette ze aan tot actie. En daarbij maakte niet uit welke politieke, kerkelijke of andere kleur je had. Zij stond aan de kant van vrouwen, zwakkeren en minderheden in de samenleving, steeds bewogen vanuit een rotsvast christelijk geloof. Wie dicht bij haar kwam, trof een hartelijke, behulpzame, warme en gulle vrouw met grote belangstelling voor wat omging in de mensen om haar heen.

Betty zal blijvend worden herinnerd als een grootse, strijdbare vrouw met een enorme verdienste in het lokale bestuur van Weesp en voor de Weesper samenleving. De CDA-afdeling Weesp wenst haar man Hans Burggraaff, de kinderen, kleinkinderen en overige familieleden sterkte toe bij het dragen van dit verlies.

Namens het bestuur en de fractie van CDA Weesp
Oscar Korte – adviseur bestuur