Overeenkomst met Amsterdam; dode mus of eerste zwaluw?

Stadhuis richting polderHeeft u een mening over het "Bestuurlijk Akkoord Weesp-Amsterdam" dan is de fractie CDA-Weesp geïnteresseerd in uw argumenten. Mail uw argumenten svp voor 5 januari 2020 naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

In de raadsvergadering van 9 januari 2020 moet de gemeenteraad hier al een besluit over nemen en verdere betrokkenheid van inwoners wordt niet door het college georganiseerd.

Het CDA is er nog steeds niet van overtuigd dat de keuze voor samenvoeging met Amsterdam bij de opheffing van de gemeente Weesp het beste is voor de inwoners van Weesp. De realiteit is wel dat de trein richting een fusie in 2022 door dendert. Amsterdam vindt deze datum belangrijk en ja dan zie je de prioritering bij alle bestuurlijke onderwerpen zich hierop richten. Voor de korte termijn lijkt het “Bestuurlijk Akkoord” dat het college heeft bereikt niet negatief maar voor de CDA-fractie zijn er toch veel halve afspraken, open afspraken en te weinig concreetheid in overgangsregelingen. Wordt Weesp blij gemaakt met een dode mus of is het een eerste zwaluw voor afspraken over een blijvende Weesper bestuurscommissie binnen de gemeente Amsterdam voor het stadsgebied Weesp? We fuseren als Weesp uiteindelijk niet voor 3 jaar maar keuzes en afspraken kunnen voor de komende tientallen jaren van belang zijn.
Uitvloeisel van de keuze die gemaakt is om Weesp samen te gaan voegen bij Amsterdam is dat de eerder benoemde kernwaarden vertaald moesten worden in een “Bestuurlijk Akkoord”. Dit document is opgesteld en overeengekomen met de colleges van B&W van Amsterdam en Weesp. Dit “Bestuurlijk Akkoord” is de voorloper van het besluit over het “Herindelingsontwerp gemeenten Amsterdam en Weesp”. Kortom het zijn de 2 documenten waar nu besluiten over genomen moeten worden in alle stappen die wettelijk gezet moeten worden om Weesp als gemeente op te gaan heffen. Het “Bestuurlijk Akkoord”, het “Herindelingsontwerp gemeenten Amsterdam en Weesp” en het “Kernwaarden- en opgaveprofiel (2017)” kunt u vinden op de website www. weesp.amsterdam.nl
(december 2019)