CDA wil geen vaag en vrijblijvend akkoord met Amsterdam.

schutblad bestuurlijk akkkoordHet CDA-Weesp vindt afspraken met Amsterdam te vaag, te weinig uitgewerkt en te vrijblijvend. Zijn alle Weespers blij met het nu goedgekeurde bestuurlijk akkoord?
Het CDA verwacht dat veel Weespers niet blij worden van de effecten die door het nu afgesproken akkoord met Amsterdam gaan ontstaan. Een grote roze wolk bij veel partijen in gemeenteraad. Men vindt blijkbaar dat door veel te geloven en veel vertrouwen te hebben in Amsterdam er heel veel voor Weespers geregeld gaat worden.

Het CDA denkt daar anders over en heeft daarom tegen dit akkoord gestemd. Het Bestuurlijk akkoord is een goede aanzet, maar het is nog lang niet af. Veel te veel vage en algemene toezeggingen. Vandaar dat het CDA met dit voorstel niet akkoord kan en wil gaan.
Weesp is al 665 jaar een stad. Weesp heeft recht op kwaliteit maar Amsterdam heeft belang bij haast. Het CDA vindt haast een slechte raadgever dus als het 2026 had moeten zijn dan was dat zo. Wij dachten dat andere partijen ook inhoudelijk goede borging van de kernwaarden van Weesp wilden maar de Amsterdams lokroep bleek sterker.
Het CDA wil eerst veel meer concrete afspraken want na een gemaakte afspraak is het slecht onderhandelen. Eerst dus duidelijker en concretere afspraken en daarna (samen met de inwoners) beoordelen of het genoeg is en dan pas het besluit nemen tot fusie. Dat moet de volgorde zijn. Helaas denkt een meerderheid van de raad daar anders over.
De uitgebreidere argumentatie van de CDA fractie tijdens de raadsvergadering kunt u lezen door HIER op de CDA tekst van 9 januari 2020 te klikken.

(januari 2020)